نقش نیت هنرمند در تفسیر آثار هنری مدرن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده هدی ندایی فر
- استاد راهنما مسعود علیا
- سال انتشار 1392
چکیده
قائلان به قصدگرایی معتقدند علاوه بر این که هنر در خلق خود، به عنوان پدیده ای مصنوع انسان قصدمند است، در مرحله تفسیر و استنباط معنا نیز استفاده از قصد هنرمند امر مستدل و معقولی است. قصدگرایان جدید که پس از نسل جریانات قصدستیز، یعنی نقد نو، نقد خواننده مدار، ساختارگرایی و واسازی، چارچوب فکری منسجمی از خود ارائه دادند، معتقدند اگر قصد در نزد منتقدان و فلاسفه هنر تعریف درستی داشته باشد، می توان به بسیاری از استدلال های ضدقصدگرایانه از جمله نظریه ی مرگ مولف و مغالطه قصدی پاسخ داد. نیز آنها با تنوع بخشیدن به انواع رویکردهای قصدگرایانه و تعدیل مواضع افراطی برخی قصدگرایان سعی در پخته تر کردن استدلال های خود دارند. این تحقیق ابتدا چیستی و چگونگی پدیدار قصد را به عنوان موضوع اصلی بحث مورد کند و کاو قرار می دهد و سپس در فصل دوم سعی در ترسیم پیشینه ای از جریان رقیب یعنی ضدقصدگرایی دارد. در فصل سوم و در بحثی نسبتا مفصل از استدلال هایی که قصدگرایان برای توجیه مواضع خود دارند سخن می گوید. در فصل آخر بحث قصدگرایی و استدلال های ذکر شده را مشخصا به گرایش های مدرن هنر به خصوص نقاشی مدرن اطلاق می کند و در پایان به این جمع بندی می رسد که قصدگرایی نه تنها با هنر مدرن در تضاد نیست و دچار تناقض نمی شود، بلکه به دلیل ویژگی های ذاتی این هنر مناسب ترین شیوه برای تبیین و تفسیر آن است. به علاوه به نظر می رسد قصدگرایی توانایی تبیین قالب های جدید هنری را نیز داشته باشد. این تحقیق با رویکردی تحلیلی و با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است.
منابع مشابه
بررسی رسانه های هنری جدید در آثار چهار هنرمند زن بین المللی معاصر
رسانههای هنری جدید (ویدیو آرت، چیدمان، عکاسی، هنر مفهومی، هنر دیجیتال، هنر اجرا و ...) در بازگویی دغدغههای زنان هنرمند، نقش مؤثری داشتهاند. هنرمندان زن معاصر با استفاده از امکانات رسانههای جدید ضمن نحوه ارائه هنرها فراتر از عرصه موزهها و گالریها با مخاطبین بیشتری ارتباط برقرار کرده و در بیان محتوا مؤثرتر عمل کردهاند. در این راستا، هنرمندانی از جمله مونا حاتوم[i] که دغدغه ذهنی او برقرار...
متن کاملنمادشناسی نقش مرغابیسانان در آثار هنری ایران
هنر ایرانی بازتاب نمادین و رمزگونۀ واقعیات و حقایق است. فرهنگ اسطورهای-نمادین ایران با طبیعت و عناصر زمینی و آسمانی آن پیوند تنگاتنگ دارد. از دیرباز شرایط زندگی کشاورزی در مرز و بوم ایران موجب وابستگی مردم به آب و در نتیجه تکریم این عنصر مقدس بوده است. حضور عناصر مرتبط با آّب، مانند گیاه و پرنده، و بهویژه مرغابی، در ادوار مختلف تاریخ هنر ایران حاکی از پررنگبودن باورهای مبتنیبر طبیعت نزد ایرا...
متن کاملامکان سنجی استفاده از آیکونولوژی جهت تفسیر آثار هنری آبستره
آیکونولوژی به عنوان یک رویکرد- روش در مطالعات هنر، جهت تفسیر آثاری با سابقة تاریخی دستمایه قرار گرفته و علیرغم ادعای کارکرد آن در باب تفسیر آثار هنری مدرن، هیچگاه در تفسیر یک اثر هنری آبستره مورد استفاده قرار نگرفته است. هدف این مقاله امکانسنجی استفاده از روش آیکونولوژی در تفسیر آثار تجسمی آبستره است و پرسش این پژوهش بدین قرار است که آیا روش آیکونولوژی که در پی شناخت معنا در مقابل فرم(صورت) ا...
متن کاملنظریۀ فُرمال، اساسِ نقد، تفسیر و فهم آثار هنری
اساس نقد در هنرها (The Basis of Criticism in the Arts) با هر رویکردی، معطوف به شکل (فرم) اثر هنری است. شکل، اساس و اصلی است که اثر هنری را هستی می بخشد و آن را متعیّن می کند. هر اثر هنری شکل و فرم و ساختمانی است که هنرمند با شگرد ها و تمهیدات خلاقانه و با تخیل ابداعی¬اش آن را می آفریند. آفرینش اثر هنری در صورت یا فرم (شکل ) تحقق پیدا می کند و زیبایی، صورت تحقق یافته ای است که در اثر هنری عیان ...
متن کاملمعمای تفسیر در آثار ساموئل بکت (براساس رهیافتهای تئودورآدورنو مبنی بر تفسیر اثر هنری)
معناباختگی، به مثابهی مهمترین خصلت زیباییشناختیِ آثار ساموئل بکت و آنچه تئاتر ابسورد نامیده میشود، شیوهای از مواجههی آثار هنری مدرنیستی با اضمحلال و فروپاشی معنا و وضعیت ناشی از بحران مدرنیته است. این آثار از طریق نفیِ معنا و به عبارتی با رویکرد نفیگرایانه، که از فرم و شیوهی مواجههی اثر با مسائل خود ناشی میشود، در جهت بیانِ بیانناپذیری امرِ ناممکن تلاش میکنند. این مقاله میکوشد از ...
متن کاملمن در جامعه مدرن و پست مدرن با تاکید بر هنرمند محوری در نام گذاری اثر هنری
ذهن انسان دارای تصاویر و اطلاعات فراوانی است؛ که بخشی به صورت نهفته و بخشی به صورت آشکار در اعمال و کردارش تاثیر می گذارد. انسان و جامعه تاثیر متقابلی بر هم دارند که نتیجه آن شکل گیری هویت و شخصیت هنرمند می باشد. هنرمندان در هر موقعیت زمانی و مکانی با تاثیرات بر گرفته از محیط و همچنین تاثیرات ایجاد کرده بر آن، به دنبال راهی برای بیان «منِ» خود هستند. در این شرایطِ ذهنی و اجتماعی، فاعلیت هنرمند اس...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023